Dokonalé ráno na Alpe di Suisi

Srpen 2020, svět se opět začal uzavírat pro cestování, tak jsme rychle sbalili kufry a vyrazili na moji první – A URČITĚ NE POSLEDNÍ – návštěvu Dolomit.

Kdo by neznal ty pohádkové fotky z největší evropské planiny s majestátnými Alpy v pozadí na Seiser Alm/Alpe di Suisi. Já je neznala a vlastně to bylo dobře, protože jinak bych tam vyrazila už dávno a třeba by mi to tak hezky nevyšlo, protože načasování – mlha – východ slunce – parkování – žádní turisté -no moc věcí najednou, které nelze ovlivnit.

Do Itálie jsme dorazili kolem 20h a zakempili na parkovišti v Seis Am Schlern, kde jsme přespali v autě.

Při googlování informací, jak a kudy se dostat na planinu, najdete všelijaké popisy, jak je nemožné se sem jednoduše dostat a stihnout východ slunce, přitom je to docela jednoduchý. Vjezd do této oblasti je pro neubytované povolený od 17h večerní do 10h ranní, poté se na hranici oblasti postaví policie a oblast uzavře. Parkoviště v Compatschu je zpoplatněné za 15E a parkovat se tu smí až od 8h ranní, přespávat na parkovišti je zakázané. Tudíž jsme vymyslela šibalský plán, jak se všemu vyhnout. Na parkoviště jsme dojeli v 5h ráno, zaparkovali na otevřeném prázdném parkovišti a za světel z čelovek jsme vyrazili na cca 3,5 km dlouhou cestu. Už cestou byly výhledy na hory v dáli dechberoucí. Už jsem chápala, proč si každý Dolomity zamiluje.

Začalo se rozednívat, a když jsme došli na místo, zahalila údolí mlha a sluneční paprsky začaly ozařovat horskou skupinu Langkofel. Dokonalé načasování.

Kýč jak sviňa!

Strávili jsme na planině asi hodinu, ale rozhodně to nestačí, dalo by se tu chodit hodiny a hodiny, nás tlačil čas, jeli jsme ten den ještě na Secedu a navíc se stejně zatáhla obloha, tak jsme vyrazili zpět k autu.

Kromě toho, že jste na planině ráno jen s pár jinými nadšenci téměř sami, další výhodou ranní návštěvy je, že restaurace jsou zavřené, ale na terase máte židličky a lehátka, ze kterých se můžete kochat krásou při vlastní ranní kávě.

Na parkoviště jsme dorazili v 8:10, kdy parkoviště bylo už z poloviny plné a pilný Ital už vybíral od každého 15éček a kolona stojících aut se táhla až daleko za hranici oblasti, kde by regulován vjezd místní policií. Proto doporučuju pečlivě naplánovat, protože návštěva Seiser Alm by měla být na každém itineráři při cestě do Dolomit 🙂